Activiteiten

Het is advent, waar wacht je op?


Dat stond vanmorgen in de liturgie van de kerkdienst in de bajes van Nieuwe Gein, waar ik daar in een team van vrijwilligers mag mee doen om te helpen in de dienst. En op deze vraag werd gereageerd, vanuit de kapel, waar zo’n 30 tal gasten verbleven op dat moment. En één antwoord was freedom, het is een internationaal gezelschap wat er zit. Dat bood na die dienst weer een mooie ingang voor gesprekken.

Met het zelfde mooie thema konden wij ook nu weer aan het werk deze zaterdagmorgen op het stationsplein. En we hadden deze morgen twee nieuwe mensen in het team: Jan die de geestelijke wereld te lijf ging met muziek, net zo als de legers van Israël waar de hoornblazers voorop liepen. Jan deed dat met zijn gitaar en gazoo, de overwinning is aan onze Heer. En Mariëtta een gedreven evangeliste, vol van Jezus liefde voor de mensen, en vrijmoedigheid. Hartelijk welkom, God is goed! Deze dag was helemaal in de wintersfeer, ook sinterklaas kon je daar zelf met een beetje humor en fantasie in bij betrekken, we hebben daar van die mooie kaartjes voor. Want Kerst ligt daar ook dichtbij natuurlijk, dat overstapje is zo gemaakt. Cadeaus, gedachtes, verwachtingen, maar ook eenzaamheid, en armoede dat kan zo maar langs komen. En dan is het afwachten waar het gesprek heen zal gaan, spannend voor mij, ja! Maar wat ons drijft is dat wij zo’n prachtige verhaal van Jezus hebben om te delen in deze tijd, aan de hele wereld, en de Heilige Geest geeft ons daar ruimte voor, dat was mijn ervaring op deze koude winter morgen. (Jesaja 9:6) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Deze week een uitleg van deze tekst gelezen, die voor mij zo helder binnen kwam om te delen dat Jezus geen profeet is maar de Zoon van de levende God. Het lijkt een dubbele benaming, kind/Zoon, over het zelfde gebeuren, 'geboren worden'. Maar in de geboorte van deze mens,’Jezus’, heeft God zijn Zoon aan ons gegeven, dat is Zijn gift voor de mensheid! Natuurlijk wist ik dat wel, maar dit raakte mij gewoon. Om dit helder onder woorden te kunnen brengen wat een profeet heeft gezegd 750 jaar voor Christus.

Ik heb kunnen uitdelen aan een jong stel, neef en nicht, die vol met Bijbelse vragen, knooppunten, bolwerken zaten die hun hinderde in hun zoektocht naar God De één na de andere vraag werd gesteld, ik stond versteld, joh jullie zijn er echt mee bezig om het geloof te onderzoeken! Ja zeiden ze wij zijn geïnteresseerd, dat ging zo’n poosje door, om en om de één vulde de ander in zijn vragen aan. Over Jezus, over een hel, over de wetten voor Israël, veel waar wij wel meer mee geconfronteerd worden op het plein. Maar ze luisterde, en andersom ook, samen bouwde we aan het verhaal, en kwamen we verder. Non-verbaal werd er ook iets gezegd door hun: ze begonnen te blauw bekken, toen ben ik gestopt. Nog één vraag: willen jullie een strip Bijbel over het leven van Jezus mee nemen? Ja graag, dat en onze nieuwe sport Bijbels hebben ze mee gekregen

Een man en een vrouw stonden voor Hoog Catharijne een sigaret te roken, (pauze) ik confronteerde hen met mij sinterklaas/ Kerst uitdagings- kaartje. En dan krijg je daar een antwoord op wat je uit de mond van iemand van de wereld kan verwachten, gezellige tijd, mensen bij elkaar, lekker, eten, daar kan ik wel wat mee, het zijn elementen die niet verkeerd zijn, en een begin van het gesprek is ontstaan. En dan kan je naar een diepere laag proberen te gaan, maar daar stopte het voor de vrouw mee, de man daarin tegen die bleek wortels in de Pinkstergemeente te hebben, maar was door diverse ervaringen, die niet boven water kwamen door tijdsgebrek, in ons gesprek, afgeweken. Op zo’n moment huilt mijn hart, geloven is moeilijk zei hij, ik voelde zo,n liefdevol mens, zoveel zachtheid, dat wij verder gesproken hebben over de liefde van God, dat Hij naar hem omzag, en verlangde naar liefde van deze beide mensen. De vrouw had geen ervaring om over geestelijk leven mee te praten, maar ze nam wel deel aan het gesprek door inleving, dat merk je weer aan die non-verbale taal, de liefde van God deed zijn werk in haar. Wat zijn die kaartjes toch mooi “God ❤ jou”. Ik ervaarde een opening in de Geest in het hart van deze man. Hun namen, natuurlijk vergeten, net zo als van dat andere stel, maar God ziet hun binnenste, noem ze in jullie gebeden zo als je wilt.

Sorry het verhaal is weer langer geworden, en toch was de morgen nog niet om, dank u Jezus. En de heerschappij rust op uw schouder en wij noemen u Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Dat die tijd spoedig zal komen, kom Here Jezus kom!

Bekijk foto's en films