Activiteiten

Gebedswandeling zaterdag 13 januari
Eén van de leden uit ons straatteam stelde voor om in de wintermaanden wat in beweging te blijven, geen slecht plan, want als je lang op één plaats staat, dan trekt de kou toch langzaam naar binnen. En dat hebben wij gedaan zaterdag 13 januari. Bij normale acties staan wij meestal op één plaats waar wij zingen, bidden, en met mensen een praatje aan knopen. Het gebeurd ook andersom, dat zoekende mensen graag met ons willen praten over een leven, een relatie met God hoe dat er uit kan zien? Maar het komt ook veel voor dat mensen juist gefrustreerd, teleurgesteld, of zelfs heel boos zijn over kerk, geloof, of mensen die daarmee te maken hebben, en waar ze dan graag met ons in gesprek over willen gaan, of gewoon kwijt willen wat hun al jaren dwars zit! En hoe dat nu allemaal zo kan gebeuren, ja daar kan een mens het moeilijk mee hebben. En wat denk je dan van de toestand in de wereld? Ook nog zo’n mooie vraag: waarom doet die God daar dan niets aan? En voor al deze mensen, daar staan wij voor, omdat wij geloven, dat wat er ook in ons logo van onze kerk, en vlag staat:

Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven Mattheüs 11:28

Want een mens kan vol met vragen zitten, en blokkades waardoor hij vast dreigt te lopen, en wat is dat dan een troost, dat onze hemelse Vader daar overal van af weet. En zijn liefde naar alle mensen uit blijft gaan. Dat Hij iedereen met al hun moeite en strijd blijft uitnodigen om bij Hem te komen schuilen. Jezus wordt in de Bijbel vergeleken met de goede herder die tot het uiterste gaat om voor zijn schapen te zorgen, en hen te beschermen, Hij offerde zelfs zijn leven daar voor op, voor de redding van de schapen. Hij wordt daardoor ook wel omschreven als de deur van de schaapskooi waar wij door naar binnen kunnen gaan om in het koninkrijk van God te komen. Schapen dat is hierin een beeldspraak en daar kan je mensen voor invullen, als je het maar begrijpt, daar gaat het om, en dat is ook een probleem voor veel mensen, de Bijbel kan lastig wezen.
Daarom staan wij op straat, met een opdracht in liefde die boodschap van Jezus te delen. Om over de Bijbel na te denken met de mensen die daar geïnteresseerd naar zijn. Want de kern van de hele Bijbel is, liefde van God voor alle mensen. En dat doen wij met blijdschap, omdat wij die goede God op deze manier zelf kennen in ons eigen leven, Hij woont in ons hart met zijn Geest, wij zijn geborgen in zijn handen, daar zijn wij kwetsbare mensen, veilig. Wij waren deze keer met een klein groepje, maar de lol was groot, of mag je dat zo niet zeggen? Wij hadden er in ieder geval veel plezier in, en dat maakte ons warm. Zo mochten wij onze gebeden voor de mensen in de wijk op diverse plaatsen uitbidden, en hen zegenen met Gods shalom, zijn liefde, en genade! Dat betekend, dat het voor de mensen in alles goed zal gaan.
En ons bidden gebeurde niet stil, maar hardop met vrijmoedigheid naar God toe. En zingent met een gitaar erbij lopen we dan van het ene punt naar het andere. We werden onderweg ook nog het lopend koor genoemd, ja we hadden een eigen stijl, niet erg professioneel, maar uit het warme hart, en….. met koude vingers! Het geeft ook helemaal niet dat wij niet professioneel zijn, want dat waren de discipelen die Jezus zelf uitkoos om door Hem onderwezen te worden, ook niet, dat waren heel gewone vissers. En de meeste mensen kennen Koning David wel, dat was een schaapherder toen God hem daar erachter vandaan riep. God roept nog steeds naar mensen om in de voetsporen van Jezus te gaan, en als je Hem gaat leren kennen, dan wil je dat mooie leven niet meer voor je zelf houden, maar wil je het gaan delen.
Het is nog steeds Gods keus om door heel gewone mensen zijn Grote werk te laten doen. Dit begon al in het begin met Adam en Eva de eerste mensen die de opdracht hadden gekregen om over de schepping te heersen, dit ging fout, maar God had een plan, en dat plan hete Jezus.
Kijk naar Jezus, dan zie je God!

Plaatsen waar wij hebben stilgestaan om te bidden deze middag:

• De voormalige H. Joseph kerk (gebeden voor de kerken in Utrecht)

• Willem van Noortstraat op de kruising met de Pieter Nieuwlandstraat (dat we voor het komende jaar daar mensen mogen ontmoeten met een verlangen om God te leren kennen)

• Buurthuis de Leeuw (Waar wij zelf als kerkgemeente samen mogen komen dat wij een zegen mogen zijn voor de wijk, en er nieuw leven Geestelijk leven mag gaan ontstaan).