Zendeling Johan Smoorenburg is in Haïti
'vader van zeshonderd kinderen'


Johan Smoorenburg maakte als zendeling in Haïti al vier staatsgrepen, orkanen, een burgeroorlog en een allesverwoestende aardbeving mee. ‘Nooit in die 38 jaar heb ik spijt gehad. Ik blijf tot de laatste snik. Als je met Johan echt kennis wil maken en met het werk waar hij zich al meer dan 40 jaar voor inzet met hart en ziel:
https://www.hartvoorhaiti.nl/

Nog een grote passie van Johan, zijn saks:



Bijbelstudie-groep kerk2-20
Johan Smoorenburg heeft op de Bijbel- studieavond aan ons onderwijs gegeven. Het onderwerp van deze avond was: Het goed functioneren van een gemeente op 5 belangrijke punten. Er is ruimte voor reflectie geweest, na de studie om met elkaar in gesprek te gaan hierover, met advies van Johan, hoe wij dat in onze situatie vorm zouden kunnen geven?



Samenvatting door Hans van Gurp:
Hoe moeten we ons als Christenen gedragen in de gemeente en dat met name gelet op de seculiere samenleving waarin we wonen. Meer dan 50 % van de Nederlanders gelooft nergens meer in.
  1. Geloof in de Bijbel als het gezaghebbende woord van God. Spreek daarbij niet over onderwerpen die scheiding kunnen brengen, maar over dingen die we in geloof samen kunnen DOEN.
  2. Het gaat om de navolging van Christus, om een actief geloof in Hem.
  3. Blijf aandacht houden voor persoonlijke bekering, voor de waterdoop en voor de vervulling met de Heilige Geest. Bij elkaar de wedergeboorte.
  4. Behoud ook de zendingsdrang. Een getuige van Jezus ben je altijd en zendeling ben je overal waar het evangelie afwezig is.
  5. Sociale betrokkenheid is van groot belang. Velen zijn eenzaam en / of hebben hulp nodig. Ook hiermee kunnen we mensen met het evangelie bereiken.
Uit 2 Timotheüs 2:1-7, haalt Johan 3 verschillende typen mensen, die alle drie noodzakelijk zijn in de gemeente:
a. De soldaat. Deze is uitstekend uitgerust, zodat hij in staat is om ontberingen te doorstaan en Jezus te dienen, door wie hij is aangenomen.
b. De sportman / atleet. Als deze volgens de regels deelneemt, kan hij de hoofdprijs winnen.
c. De boer, die hard werkt en als eerste van de opbrengst van het land mag genieten.

2 Timotheüs 2:7 Denk na over wat ik zeg, maar laat de Heere u inzicht geven in alle dingen.