Hans Griffioen over Prayer Station – straatevangelisatie:
“Bidden voor mensen heeft eeuwigheidswaarde”

Hans Griffioen (64 jaar) was als jonge gelovige al veel op straat om het evangelie te verkondigen. Ook nu nog is hij actief, in het team van Prayer Station Utrecht. Elke eerste woensdag en twee zaterdagen in de maand is het team te vinden op het stationsplein, naast Hoog Catharijne. “Ik geloof dat de kerk meer naar buiten mag gaan. Jezus is daar ons grote voorbeeld in: tijdens zijn bedieningstijd was Hij ook meer buiten dan binnen de synagoge. Hij zocht de mensen op en was bewogen met hen.”



Hans begint met evangeliseren nadat hij in contact is gekomen met Youth For Christ. “Het team in Weesp ging langs de deuren om te vertellen over Jezus. Mijn moeder was daar zo van onder de indruk dat ze hen vroeg later terug te komen, als de kinderen thuis waren. De mensen vertelden over Jezus en over hun organisatie. Zo raakte ik betrokken bij de YFC koffiebar.” Hans ging al snel meedraaien met het team. “Ik startte met het rondrijden op een bakfiets. We reden dan de stad in en deelden flyers uit om mensen uit te nodigen voor onze activiteiten. Ook evangeliseerden we op die manier.”

Op zijn 17e gaat Hans mee op YFC- zomerkamp. “Ik had me wel opgegeven, maar eigenlijk wilde ik niet. Mijn vader was heel strikt. Hij zei: ‘Wie A zegt moet ook B zeggen’ en hij bracht me naar de verzamelplek.” Op dat kamp hoorde Hans voor het eerst wat het eigenlijk betekent om te geloven, en om een persoonlijke relatie te hebben met God. “Ik leerde wat ‘stille tijd’ was en dat ik ook zelf kon bidden. Dat vond ik echt bijzonder.” Thuis gekomen merkte Hans dat hij terug begon te verlangen naar het vakantiekamp, wat hij daar had meegemaakt en wat hij had gehoord over Jezus. “Ik ben toen op mijn knieën gegaan en ik bad: ‘Heer, ik wil U volgen en U in mijn leven laten.’”

“Gebed heeft eeuwigheidswaarde, dat maakt het heel vreugdevol om te doen.”

Eigenlijk ben je in het evangelisatiewerk gerold
“Ja, en ik ben er ook in gegroeid en vond het belangrijk dat de mensen het goede nieuws zouden horen. Het groeien in straatevangelisatie gaat hand in hand met het groeien van je geloof, in kennis van het Woord en het groeien in je relatie met God. Vroeger was het meer een moeten, nu ga ik vanuit verlangen. Ik vind het belangrijk en ik weet dat ik het niet vanuit eigen kracht kan.”

Bidden voor anderen is voor Hans belangrijk: “Gebed heeft eeuwigheidswaarde, dat maakt het heel vreugdevol om te doen. Door het contact met anderen kun je in hun leven zaaien, of zelfs oogsten. We zien niet altijd direct resultaat, maar we mogen zaaien. Paulus zei al: de een zaait en de ander oogst.”

"Jongeren komen niet uit een generatie die teleurgesteld is in de kerk. Ze hebben oprechte vragen over geloof en spiritualiteit.”

Je loopt met een hesje ‘bidden helpt’ om
“Klopt, dat heeft tot doel om gemakkelijker gesprekken met mensen aan te gaan: mensen reageren erop. Sommigen komen naar ons toe: ‘Als bidden helpt, wil je dan voor me bidden?’ Anderen zijn het niet met ons eens en laten dat ook weten.” Vooral bij jongeren ziet het team meer openheid. “Zij komen niet uit een generatie die teleurgesteld is in de kerk. Ze hebben oprechte vragen over geloof en spiritualiteit. We mogen met hen in gesprek gaan en voor hen bidden. We zien dat tijdens die gebeden ook echt mensen aangeraakt worden: ze horen woorden die ze niet gewend zijn.”


....Een deel van het team van Prayer Station Utrecht

Soms komen mensen tot geloof. “Een keer had ik samen met een collega een gesprek met twee meiden. Een daarvan vertelde dat ze soms jaloers was op christenen, omdat ze altijd blijdschap in hen zag. We hebben hun het evangelie uit kunnen leggen. Uiteindelijk wilde ze Jezus als Heer aannemen.” Ook voert het team bijzondere en bemoedigende gesprekken. “Vorige week liep er een man langs die een kruisje om had. We vroegen wat dat kruisje voor hem betekende. Hij kon dat niet direct uitleggen. Later bleek hij een Koptische Christen te zijn. We hebben hem het evangelie uitgelegd en konden daarna met hem bidden. Ook konden we hem zegenen.”

“Als je op straat bent, vallen alle kerkmuren weg.”

Straatevangelisatie heeft ook impact op de kerk.
“Ja, als je op straat bent, vallen alle kerkmuren weg. Het Prayer Station- team bestaat uit mensen van verschillende denominaties. Met elkaar hebben we maar een doel: de liefde van Jezus verkondigen. Het gaat even niet om de dingen die daaromheen zitten: al die details belemmeren mensen soms juist om naar de kerk te komen. Wij verkondigen Jezus, niet de kerk.”

Je kunt contact opnemen met Hans via zijn stichting New Life Ministries. Nodig hem uit als spreker in je gemeente, of om samen met hem te evangeliseren. Via de site van Prayer Station kun je je aansluiten bij een team bij jou in de buurt.

Thirza van der Neut
21 juli 2022