Getuigenis (Wiebe)

27 dec 2023
Mijn verhaal

Ik ben Wiebe en mijn leven behoord nu Jezus toe, Hij heeft mij vrijgekocht met zijn bloed uit de macht van de duisternis waar ik in wandelde, zonder dat ik dat eigenlijk besefte. God kwam naar ons toe als mens, zijn naam was Jezus, Hij werd als één van ons, maar zondigde niet. Hij heeft ook gevoeld en beleeft wat wij voelen en beleven, al onze pijn is bij Hem bekend.



Maar zo dacht ik niet zo’n 40 jaar geleden, er was toen een moment dat ik een beetje vast liep, ze zouden nu zeggen: een burn out, toen zeiden ze overspannen. Ik leefde toen zonder God, ik wist niet meer wat de waarheid was, zoveel geloven op de wereld, zoveel gehoord, ik leefde wat dat betreft in twijfel, en liet dat stukje voor mij toen liggen. Dit zeg ik omdat ik in mijn tiener jaren een radicale keuze had gemakt voor Jezus.
Maar doordat ik een gesloten karakter had, en moeilijk over mijn gevoelens en vragen kon praten, en mensen miste die hiermee om konden gaan, in mijn omgeving, ik aan het twijfelen was geraakt. De verleiding ligt voor jongen mensen op de loer, het is de wereld met al zijn vermaak, die trekt, om je leven dan op een andere manier in te vullen, zoals ook ik. En het gevaar is vandaag nog niet anders, bij jonge mensen, maar bij iedereen eigenlijk, om je daarin mee te laten voeren. Ik was al enige jaren getrouwd en had een lieve vrouw, (die wel christin was) en vier lieve kinderen. Eigenlijk geen enkele reden om ongelukkig te zijn, en dit was ik ook zeker niet. Ik hield ook van de geneugten die de wereld mij bood, maar waar ook dingen bij zaten die niet zo goed voor mij waren, en verslaving in de hand kunnen werken. Want buiten het geluk wat mijn gezin mij bood, rookte ik, en werd het bier ook steeds lekkerder, en ook de softdrugs gingen een steeds grotere rol innemen. Al deze dingen, met nog wat praktische belangrijke beslissingen waar ik intensief over ging piekeren, waren de reden van mijn vermoeidheid verschijnselen op een gegeven moment.

En toen brak er wat, mijn stoere houding, van een vader die niet huilde, kon ik niet meer overeind houden. Dat veranderde veel in mij, ik begon te praten over wat mij bezig hield, en heel langzaam ging ik mij zelf laten zien. Stukje bij beetje werd ik open gepeld door vragen die gesteld werden.
En zo kwam ook het geloof ter sprake, en ook mijn weerstand daar tegen kwam naar boven, alle vragen die opgeslagen lagen. Misschien was de reden daarvan te vinden, dat er nog een zaadje aanwezig was in mijn hart, dat ik daar ook de ruimte aan kon geven? Tot op dat moment, en toen kwam de vraag van mijn vrouw, waarom probeer je het niet weer bij God te zoeken, Hij kan je helpen. Maar mijn verstand was vertroebeld, maar wat is waarheid? Dat kan God je zelf heel goed duidelijk maken als jij je hart voor Hem wilt openen.

Toen is het moment voor mij begonnen: Heer ik weet het niet meer, maar als U de levende ware God ben wilt U dat duidelijk maken aan mij, ik weet het niet? Ik ben toen weer voor het eerst naar de kerk gegaan, na jaren, ik moest wel een drempel over, maar ik weet nog steeds waar de spreker het over heeft gehad. Het ging over de weg die God met Jozef was gegaan in zijn leven van worstelingen, teleurstellingen, en diepe dalen, maar hij kwam tot zijn bestemming, God had een doel voor hem in petto, en via een kronkelweg kwam Jozef daar. En Jozef werd daarin gebruikt om hele volken te redden, van de honger dood, maar wat een weg moest hij afleggen. Wat een mooie geschiedenis.
Ik was geen Jozef, maar dit verhaal, raakte mij wel, omdat ik ook net zo als Jozef met problemen te maken had, en daaraan kon ik mij goed aan spiegelen, ook al waren mijn problemen en moeilijkheden van een andere orde, God is de zelfde geloofde ik toen, en heb die stap genomen in mijn hart! En toen ben ik op weg gegaan, maar nu niet alleen ik wist en voelde nu is God aan mijn zijde.

Dat werd ook wel een heftige tijd, eigenlijk wel tot aan vandaag aan toe, ook wel met vallen en opstaan, met zoektochten net zoals bij Jozef. Ik veranderde enorm, ik begon te praten, me te uiten, dingen te begrijpen, over problemen te praten. Dat is een heel concrete verandering wat ik bij mij zelf bemerkte, en ook mijn vrouw natuurlijk, en iedereen in mijn omgeving, dank God! Nu was het: wij met elkaar gaan Jezus volgen, als gezin, en dat veranderde veel, zeker voor de opvoedig van de kinderen. Onze/mijn redding is een cadeau wat wij krijgen van God, door het offer wat Jezus voor ons bracht.

Je moet je hart wel willen openen voor Jezus, en Hem uit nodigen om aan het roer te staan van jou leven. Maar dan gaat Hij ook iets belangrijks met je leven doen, je bent waardevol, en Hij wilt je gebruiken om waardevolle dingen te doen in je leven, met Hem, want God is daarbij, bij alles wat je doet. Dat is een uitdaging, Hij vergeeft al je zonden, als je die aan Hem wil beleiden, dat vraagt wel om een nederige houding, o wat kan dat moeilijk wezen voor ons ik gerichte mensen. En dan is daar Gods vergeving voor jou, omdat Jezus daar op Golgotha voor gestorven is, zijn bloed wast jou en mij helemaal schoon voor God zijn Vader. Jezus behaalde de overwinning op de satan, aan het kruis vrij van de macht van de alle duisternis, dan word jij vrij, ik ben vrij, dan kan je wandelen in het licht! En dat is naar God toe, maar Hij vraagt ook aan ons om het met de mensen in orde te maken, als je verkeerde dingen gedaan heb, om dat recht te zetten, en dat is een blijvend proces, want fouten blijven we helaas maken, dus vergeving blijven wij nodig hebben ook van mensen, en ook wij moeten zelf leren om te vergeven, God heeft ons ook alles vergeven.

U begrijpt, als je veertig jaar je leven met God mag leven, en dat is een avontuur, dat je dit niet in het kort kan weergeven. Er zijn pieken geweest en dalen, teleurstellingen, en overwinningen, zeker in mensen en in mij zelf, maar altijd was daar Zijn aanwezigheid, zijn troost en bemoediging, inzicht om weer verder te gaan, op te staan, op nieuw te beginnen. Een stroom van genade, en blijdschap waar ik dagelijks uit kan putten, Hij is daar altijd bij. En ik weet nog steeds, heel diep in mijn hart en hele wezen wat waarheid is:
Wat Jezus zelf zegt; Ik ben de weg de waarheid en het leven (Johannes 14:6).

Wandel in het licht van Jezus, laat Hij je leidsman zijn!

Wiebe